بانک اطلاعات اصناف و مشاغل کشور پویا جهش -بزرگترین بانک اطلاعات اصناف و مشاغل کشور
تماس

بازاریابی مستقیم زمانی اتفاق می‌افتد که تولیدکننده مستقیماً با استفاده کننده نهایی محصول در ارتباط باشد. استفاده کننده نهایی می‌تواند یک مصرف کننده یا یک کسب و کار باشد.
بازاریابی مستقیم چیست؟

بازاریابی مستقیم یا Direct Marketing نوعی از تبلیغات اس که کسب‌وکارها و سازمان‌ها می‌توانند با استفاده از انواع گوناگونی از رسانه‌ها( تماس تلفنی، ایمیل، پیامک، آگهی چاپی کوچک، بروشورها و تبلیغات هدفمند آنلاین) به طور مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. از آنجایی که بازاریابی، شکل تهاجمی از بازاریابی است، می‌تواند باعث رشد پایگاه مشتریان( Customer Base) شود، اما نیازمند طرح‌ریزی و پیاده‌سازی دقیق و محتاطانه است.
تفاوت بازاریابی مستقیم با بازاریابی انبوه

بازاریابی مستقیم با بازاریابی انبوه متفاوت است و موثرترین بازاریابی مستقیم زمانی اتفاق می‌افتد که یک ارتباط واضح و شفاف برای رسیدن به بازار هدف در دسترس باشد.

سازمان‌ها ممکن است برای ارتباط با مشتری یا تحویل محصول به وی، روش‌های مختلفی را برای بازاریابی مستقیم استفاده کنند که می‌تواند شامل نیروی فروش مستقیم، کاتالوگ‌ها، وب‌سایت‌ها، ایمیل، سمینارها و سایر تکنیک‌های فروش و ارتباطات مستقیم و بدون واسطه برای فروش محصول به مصرف کننده نهایی باشد.

برخی از انواع بازاریابی مستقیم به خصوص با ورود بازاریابی در حوزه اینترنت، رشد چشم گیری داشته‌اند. شواهد نشان می‌دهد کاربرد سایر انواع بازاریابی مستقیم به شدت دارای روند نزولی بوده است، چرا که به عنوان مثال پاسخ به نامه‌های مستقیم امروزه اغلب کمتر از ۱ درصد است که نسبت به گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.
روش بازاریابی مستقیم برای جذب مصرف گنندگان جدید و حفظ مصرف کنندگان قدیمی به برقراری ارتباط مستقیم با آن ها می پردازد، این روش با تکیه بر نتایج اثرپذیری بازاریابی ، به دلیل پاسخ سریع مصرف کنندگان به راحتی قابل اندازه گیری می باشد
بازاریابی مستقیم – فروش مستقیم – direct marketing

فروش مستقیم الزاما بر پایه فعالیت های کوتاه مدت نمی باشد، بیشتر قسمت های بازاریابی مستقیم به صورت کمی قابل ارزیابی است. فروش مستقیم در پی ایجاد روابط مستقیم و بی واسطه با مصرف کنندگان می باشد، زیرا بیشتر افرادی که در این زمینه فعالیت دارند تصور می کنند هزینه پیدا کردن مشتریان جدید ۵ برابر حفظ مشتریان قدیمی می باشد.

بنابراین کلیه فعالیت هایی که در زمینه بازاریابی مستقیم انجام می شود با هدف رضایتمندی مشتریان و تشویق مجدد آنها به خرید می باشد، آن ها معتقدند هنگامی که مشتری جذب شد ، می توانند سایر محصولات فروشگاه و یا شرکت را به او معرفی نمایند و او از آن محصولات خریداری کند.
مزیت های بازاریابی مستقیم :

در روش بازاریابی مستقیم فروشندگان فرصت بسیار مناسبی برای معرفی و توضیح محصولات به مشتریان خود دارند و می توانند به شیوه ای مناسب و هماهنگ با آنچه مصرف کنندگان نیاز دارند به معرفی محصولات بپردازند ، همچنین استفاده از روش فروش مستقیم در سازمان ها باعث می شود هزینه های استخدام پرسنل فروش و بازاریابی جهت دستیابی به بعضی از بازارهای خاص نیر کاسته شود بدین ترتیب که سازمان ها می توانند از طریق رسانه های تبلیغاتی کم هزینه مانند ارسال بروشور ها از طریق پست برای مشتریان ، قبل از اینکه با آن ها تماس گرفته شود و هزینه های زیادی به سازمان تحمیل گردد به شناسایی و تماس با مشتریان بپردازند و از میان آنها انتخاب نمایند.

روش بازاریابی مستقیم مزایای بسیار زیادی برای سازمان ها در بر دارد. تمامی افرادی که از طریق تلفن و پست کالای مورد نیازشان را سفارش داده و دریافت می کنند اذعان دارند این روش خرید بسیار راحت می باشد و اضطراب خرید حضوری نیز از بین می برد ، علاوه بر تمام مسائلی که مطرح شد روش های گوناگون فروش مستقیم مصرف کنندگان را با سبک نوینی از زندگی آشنا ساخته است و برای آن ها حق انتخاب های بیشتری برای بررسی محصولات گوناگون قائل می شود.
بازاریابی مستقیم به پنج شیوه انجام می شود:
۱- بانک اطلاعات اصناف و مشاغل

۲-بازاریابی از طریق ارائه کاتالوگ محصولات

۳- بازاریابی مستقیم از راه دور

۴- بازاریابی از طریق رسانه های صوتی و تصویری

۵- بازاریابی از طریق خریدهای اینترنتی

۱- فروش مستقیم از طریق ارسال پستی کاتالوگ محصولات

یکی دیگر از ابزارهای مورد استفاده کارشناسان فروش و بازاریابی در روش فروش مستقیم ارسال کاتالوگ و بروشور و یا حتی محصول از طریق پست می باشد. اسامی و آدرس این گروه از مشتریان از لیست مشتریان بالقوه انتخاب می گردد البته این لیست بعضی از ویژگی های افراد ساکن در آن آدرس را مثل ثروتمند، دارای حیوان خانگی ، دامپزشک و غیره را در شامل می شود و سازمان ها بر اساس این ویژگی ها موراد ذکر شده را ارسال می کنند.
۲- بازاریابی با کاتالوگ

یکی دیگر از روش های بازاریابی مستقیم بازاریابی با کاتالوگ می باشد به گونه ای که یا کاتالوگ برای مشتریان ارسال می شود و یا هنگام مراجعه حضوری در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

۳- بازاریابی مستقیم از راه دور

فروش مستقیم از راه دور یا همان بازاریابی تلفنی یکی از روش هایی است که برای فروش محصولات به مصرف کنندگان استفاده می شود و به نوعی ابزار اصلی فروش مستقیم به حساب می آید.

۴- بازاریابی از طریق رسانه های صوتی و تصویری
توضیحاتی در مورد بازاریابی مستقیم از طریق رسانه های صوتی و تصویری

بازاریابی از طریق رسانه های صوتی و تصویری به دو شکل مختلف انجام می شود، شکل اول آن استفاده از تبلیغات مستقیم در رادیو و تلویزون می باشد. زمان آگهی های تلویزیونی و یا رادیویی معمولا بین ۶۰ ثانیه تا ۱۲۰ ثانیه می باشد و شکل دوم آن تبلیغات تلویزیونی طولانی (حداقل ۳۰ دقیقه زمان پخش ) و در آخر هر شب پخش می شود، در این قبیل تبلیغات محصولات به شیوه ای متقاعد کننده به تصویر کشیده شده و به مصرف کنندگان معرفی می شوند ، و در پایان یک شماره تلفن رایگان بر روی صفحه نمایش ظاهر می گردد تا کسانی که تمایل به سفارش محصول دارند از طریق شماره تلفن اقدام کنند. نوع دوم بازاریابی مستقیم از طریق رسانه های صوتی و تصویری برای کالاهای کوچک مثل لوازم ظریف آشپزخانه و یا لوازم منزل و باغبانی و …. استفاده می شود.

۵- بازاریابی از طریق خریدهای الکترونیکی

این روش فروش مستقیم از ویدئو تکست استفاده می نماید و به صورت کاملا دو طرفه می باشد که با خطوط تلفن، مشتریان با سیستم کامپیوتر فروشگاه ارتباط برقرار می کنند در سیستم ویدئو تکست یک کاتالوگ کامپیوتری وجود دارد که مشتریان از طریق آن محصولات را انتخاب نموده و سفارش می دهند این سیستم بیشتر برای کسب و کارهایی مانند بانک ها ، شرکت های تفریحی توریستی و خرده فروشی ها استفاده می شود که شامل یک مانیتور و صفحه کلید و یک کابل دو طرفه که به دستگاه متصل است می باشد.
فروش مستقیم به زبان ساده

فروش مستقیم همان فروش خانه به خانه دورگردی با اندکی تغییر و تحول می باشد و به یکی از صنعت های غول دنیا تبدیل شده است. هم اکنون در آمریکا حدود ششصد کمپانی محصولات خود را با این روش به فروش می رسانند و مزیت فروش خانه به خانه سهولت خرید برای مصرف کنندگان می باشد و فقط برای سازمان ها هزینه استخدام و آموزش بازاریاب بسیار زیاد خواهد بود.

در این روش فروش از رسانه های ارتباطی گوناگون استفاده می شود مثل : fax ، تلفن ، پست و …. در بعضی از موارد می توان بازاریابی مستقیم را از طریق کوکی های ذخیره شده در قسمت سرچ گوگل نیز انجام داد، همچنین طراحی کمپین های تبلیغاتی علمی نیز می توانند در انجام فروش مستقیم به شما کمک کنند

کلمات کلیدی: , ,

ديدگاه خود را بيان کنيد